Bel ons: +31 6 40517146
Big Five
BIG5 RYU Waalwijk

Big Five

Big Five training is de meest effectieve manier om spiermassa op te bouwen. Big Five training bestaat uit een vijftal oefeningen waarbij je elke spier in je lichaam belast. Deze vijf oefeningen zijn de squat, de deadlift, de benchpress, de pull-up en de military press.

Wat is Big Five training?

Ondanks dat de Big Five training uit vijf oefeningen bestaat wordt iedere spier in je lichaam aangesproken. De squat, deadlift, benchpress, pull-up en military press zijn namelijk zogenaamde compound oefeningen. Compound oefeningen, ook wel samengestelde oefeningen zijn oefeningen waarbij één of meerdere spieren worden gebruikt welke over meerdere gewrichten lopen. Compound oefeningen vereisen meer coördinatie en stabilisatie van alle spieren die meehelpen om de beweging uit te voeren. Dit zorgt voor een grotere trainingsprikkel wat resulteert in een effectievere training.

Deze manier van trainen zorgt voor maximale spieropbouw. Je zult merken dat je in korte tijd grote stappen kunt maken.

Voor wie zijn onze  Big Five lessen geschikt?

Onze Big Five lessen zijn geschikt voor iedereen die sterker wilt worden. Instappen kan op ieder niveau. Natuurlijk pushen we je om het beste in jezelf naar boven te halen maar je volgt je eigen tempo. De Big Five lessen zijn ook zeer geschikt voor iedereen die momenteel al één of meerdere sporten beoefend maar hiernaast graag nog een avond in de week aan krachttraining wilt doen.

Hoe ziet een reguliere Big Five les bij Ryu eruit?

Na het elkaar begroeten en een kort inleidend gesprek beginnen we met een warming-up. De warming-up bestaat uit een combinatie van oefeningen waarbij alle spiergroepen aan bod komen. Wanneer we de hartslag op peil hebben gebracht en de spieren warm en soepel hebben gemaakt gaan we verder met het uitvoeren van de Big Five oefeningen.

We beginnen met de squat. Hierbij moeten je benen de meeste kracht leveren maar is je core druk bezig om je lichaam en de barebell met gewicht in balans te houden. Een ding is zeker na een aantal sets gedaan te hebben zal je de dag erna je bovenbenen en billen zeker nog voelen.

Dan gaan we door naar de deadlift. Hiervoor gebruik je voornamelijk je benen, rug en trapezius. Ook de biceps worden aan het werk gezet. Waar je de vorige keer nog wat aan het stoeien was om de juiste grip te vinden gaat het vandaag, na een paar tips van de trainer een stuk beter.

Nu is het tijd voor de benchpress. Bankdrukken is al sinds jaar en dag een van de meest geliefde oefeningen voor krachttrainers. Bij bankdrukken worden je borstspieren, biceps en voorkant van de schouders aan het werk gezet.

De een na laatste oefening is de pull-up. Hoewel een pull-up er simpel uitziet is de correcte uitvoering een stuk ingewikkelder. Je trekt jezelf in een beheerste beweging omhoog totdat je met je kin boven stang uitkomt.  Vervolgens laat je jezelf gecontroleerd weer naar beneden zakken. Bij de pull-up komen onder andere de latissimus dorsi, ofwel je vleugels, schouders, trapezius en biceps aan bod.

De laatste oefening van de Big Five training is de military press. De military press is bij uitstek de oefening om flinke schouders van te krijgen. Hiernaast is dit ook een zeer goede oefening voor het ontwikkelen van je triceps.

Na het uitvoeren van je laatste set is het tijd voor de cooling-down en stretch. De les wordt afgerond doormiddel van een high five. Op die manier bedanken we iedereen voor zijn inzet, aanwezigheid en bijdrage aan de training.

Wat zijn de benodigdheden voor een Big Five les?

  • T-shirt & sportbroek
  • Sportschoenen
  • Handdoek
  • Bidon/ fles

Ook handig om te weten?

Interesse in een Big Five proeftraining?

Wil je graag een keer meetrainen of zit je nog met vragen of onze Big Five lessen iets voor jou zijn? Neem direct contact met ons op via het contactformulier aan de zijkant.